Participerende samenleving

GSW helpt nu al honderden gezinnen aan een boterham, een luisterend oor, advies, kleding, goederen en meer. Wekelijks staan er 95 vrijwilligers klaar op locatie en in het veld om het leven van mensen te veraangenamen.

1 Voordeur, 1 aankloppunt waar hulpvragen binnenkomen.

Zo kan er iedere week geknipt worden, staan er coaches, adviseurs en ondernemers klaar om te participeren met als doel helpen waar nodig. 1 voordeur, 1 aankloppunt waar hulpvragen binnen komen. Deze hulpvraag wordt gehoord, vervolgens blussen we de brand, worden de mensen weer op de  been gezet en in samenwerking met alle instanties aanwezig in het netwerk weer zelfredzaam gemaakt en naar de uitgang begeleid.

Wij werken samen met iedereen wie nodig is. Gemeenten, maatschappelijke en welzijnsinstellingen, kerken, voedselbanken, kledingbank, stakeholders, etc. Daardoor hebben we korte lijnen en kunnen we met ons enorme netwerk snel schakelen.

Wij zijn de kartrekker van de participerende samenleving van #VitaalAltena Rabobank Altena. Dit is een zeer grote uitdaging. Hierom zijn wij de afgelopen maanden hard aan het werk geweest met analist, strategist en professionals en zijn op het volgende idee gekomen. Meegenomen ook de signalen recht uit de samenleving van de afgelopen 3 jaar. Het is een ambitieus en uniek plan wat de samenleving zal doen bewegen en veranderen in de goede zin. We hebben iets bedacht waaraan iedereen mee kan doen belangeloos. Het bijt niemand, echter het versterkt juist. Iedereen met een hulpvraag is hiermee geholpen.

AKP Netwerk

Wat is dat nu een aankloppunt netwerk? Waarom is dit noodzakelijk en voor wie is het bedoeld?

Iedereen kan iets overkomen waardoor de situatie onstabiel wordt. Even niet meer weten wat je moet doen. Of waar je aan kunt kloppen. We zijn met velen maar o zo vaak alleen. Op een dergelijk moment is het fijn als je ergens aan kan kloppen. Voor een luisterend oor, een glas water of een warme deken! Wij zeggen bij GSW: Met elkaar hebben we middelen en geld genoeg. Wat we tekort komen zijn tijd en organisatie. Een AKP levert de tijd. GSW zorgt voor de organisatie. Hulp voor en door elkaar. Met als doel dat iedereen altijd kan participeren in de samenleving!

Voor wie doen we dit? Voor wie is dit bestemd?

Voor mensen, voor burgers. In Nederland (18 jr. en ouder) Maar iedereen mag aankloppen. Ook een 10 jarige, maar als deze aanklopt, gaan er natuurlijk ook andere bellen rinkelen.

Wij zijn wij die al helpen? Gemeenten, locatiehouders, professionals, fondsen-gevers en kern team aan vrijwilligers.

Wat houd dat in een Nationaal netwerk van aankloppunten?

Luisterend oor, Kennis van hulp routes, Begeleiding, Regie, Opvang, Middelen etc.

Een aankloppunt is ook een punt waar je hulp kunt aanbieden. In de vorm van middelen, tijd en aandacht. Dat zien we nu dagelijks bij GSW. Mensen delen goederen, diensten en talent en dit wordt weer doorgedeeld.

Waarom GSW?

GSW heeft al veel ervaring en hulp routes in kaart. Er is al veel draagvlak in de samenleving en er zijn al veel “gevers”. GSW fungeert als HUB en AKP. GSW heeft al een waardevolle verbinding in de samenleving.

Onze droom

Ooit is er in heel Nederland zichtbaar dat er overal aankloppunten zijn. Deuren met een embleem dat aangeeft dat je daar terecht kunt als je het even niet meer weet. Met als resultaat dat mensen elkaar helpen.

HULP IS DAN GEEN PRODUCT MEER MAAR IETS WAT WE SAMEN DELEN!

In onze droom ziet GSW zichzelf overbodig worden. Mensen helpen dan elkaar!

Onze focus ligt op 1 Altena, daarna de volgende 100 km om vervolgens heel Nederland te kunnen ondersteunen.

Binnen 24 maanden hebben we het volgende te doen:

• Aankloppunten aanwezig
  • Embleem
  • AKP-Handleiding
  • GSW HUB’s ( locaties )
  • Pro-Hulp punten
  • Hulp routes zijn in kaart
  • Hub organisatie staat klaar
  • Financieel plan
  • Exposure
  • Website & App actief/werkend zijn nu ook ontworpen
  • Middelen/tijd

Funding en publieke steun zijn noodzakelijk om het fundament van het AKP netwerk te leggen!

Binnen 12 maanden

Is het AKP verhaal geschreven. Zijn de AKP’s verzameld. Pro-punten verzamelen. Hulp routes bepalen. AKP handleiding is geschreven. We gaan draagvlak in de samenleving creëren!

Het AKP netwerk heeft ook een duidelijke grens. Op moment dat iemand aanklopt met een arm er bijna af gaan we natuurlijk niet opereren op de keukentafel. De grens van het AKP netwerk ligt bij EHBO. Het Pro netwerk zoals Politie, Brandweer, Ambulance personeel, Psychologen, Trauma teams enz. zit hier om heen. Zij hebben hun expertise.

Met dit unieke plan zal alles gaan bewegen en het is dan ook leuk om hieraan mee te doen dus participeren. Wij helpen elkaar voor en door de samenleving en dat geeft een goed gevoel!

Gemaakt door: Autje van der Lee Stichting GSW

Met dank aan Theo Thomas.